Kwasy dobre dla zdrowia

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Kwasy dobre dla zdrowia Tag: kwasy omega 3    omega 3

Jednym z kwasów, które niezwykle potrzebne są do prawidłowego funkcjonowania naszemu organizmowi jest kwas omega 3. Kwasy tłuszczowe omega-3 to nienasycone kwasy tłuszczowe, których ostatnie wiązanie podwójne w łańcuchu węglowym znajduje się przy trzecim od końca atomie węgla. Do tej grupy należą m.in. wielonienasycone kwasy pełniące ważną rolę w odżywianiu człowieka:

kwas α-linolenowy (ALA)
kwas eikozapentaenowy (EPA)
kwas dokozaheksaenowy (DHA)
W kilku badaniach stwierdzono możliwe działanie przeciwnowotworowe kwasów tłuszczowych omega-3 (zwłaszcza w przypadku raka piersi, okrężnicy i prostaty. Ostatnie badania sugerują też, że kwasy te spowalniają starzenie się komórek. Jedno z badań zostało przeprowadzone przez Jenifer Fenton i współpracowników z Uniwersytetu w Michigan. Projekt badania był następujący. Myszy zostały podzielone na grupy: jedna dostawała jako dodatek diety olej kukurydziany (grupa kontrolna), kolejna grupa przyjmowała dietę obejmującą olej szafranowy (źródło kwasów Omega 6, wbrew nazwie nie jest robiony z szafranu, a z nasion krokosza), a najważniejsza z naszego punktu widzenia grupa trzecia przyjmowała olej DFO (dietary fish oil) bogaty w kasy omega-3.
Po ośmiu tygodniach takiej diety myszy zostały poddane zainfekowaniu bakterią Helicobacter hepaticus, której właściwością jest między innymi powodowanie raka wątroby oraz nieswoistego zapalenia jelit (Inflammatory bowel disease) u myszy. Co do wpływu tej bakterii na człowieka nie ma jeszcze dostatecznych rezultatów. Z punktu widzenia badania najistotniejszy jest fakt powodowania przez ten patogen zapalenia jelit, które sprzyja powstawaniu między innymi raka jelita grubego. Po czterech kolejnych tygodniach po zarażeniu H. hepaticus oraz utrzymania poprzedniej diety, eksperyment został zakończony (czyli myszy zostały uśpione – konkretnie dwutlenkiem węgla), a do dalszych badań pobrano próbki tkanek – okrężnicy oraz jelita ślepego. Tkanki zostały utrwalone zgodnie z obowiązującymi regułami w formalinie i alkoholu do badania histopatologicznego. Istnieją silne dowody naukowe, że spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 wiąże się z obniżeniem poziomu trójglicerydów we krwi i regularne przyjmowanie zmniejsza ryzyko wtórnych i pierwotnych zawałów serca.
Pewne korzyści odnotowano również w takich stanach chorobowych, jak zaburzenia rytmu serca oraz reumatoidalne zapalenie stawów. W jednym z badań na grupie 32 pacjentów z młodzieńczym idiopatycznym zapaleniem stawów (MIZS) stwierdzono istotny spadek CRP po zastosowaniu suplementacji kwasów tłuszczowych omega-3. W innym badaniu, 23 dzieci chorych na MIZS podzielono losowo na dwie grupy. W pierwszej grupie zwiększono zawartość kwasów omega-3 w diecie, a w drugiej nie. Po 5 miesiącach eksperymentu, średnia dzienna dawka ibuprofenu przyjmowanego przez dzieci w pierwszej grupie spadła z 28,4 mg/kg do 23,4 mg/kg, a w drugiej grupie średnia dawka ibuprofenu spadła z 23,7 mg/kg do 22,7 mg/kg.
Znaczny nadmiar kwasów omega-3 może być szkodliwy, więc należy stosować umiarkowane dawki – szczególnie u osób cierpiących na cukrzycę i choroby krążenia. Warto więc zadbać o to, aby nasza dieta była zbilansowana. To znaczy, że musi zawierać wszystkie składniki nam potrzebne, ale nie może być ich za dużo, ani za mało. A nawet można powiedzieć, że lepiej mniej niż wcale. Jeśli nie możemy sobie pozwolić na zbytnio urozmaiconą dietę warto dokupić suplementy diety z kwasami omega- 3, jak na przykład Olimp gold omega-3, Omega -3 olej z łososia czy Omega -3 1000 mg. W ten sposób uzupełnimy swoją dietę w te składniki.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*